Agrotechnologie

De wereldbevolking zal in de komende decennia nog zeer sterk groeien. Hoe worden al die mensen gevoed? Doorgaan op dezelfde weg is onmogelijk. De agrosector zal met oplossingen moeten komen. Kunnen robots een oplossing bieden?

Werkgroepleider

  • Gerben de Jong, docent Natuur Leven Technologie, Marnix College

Verslag door student minor educatie

Over een aantal jaar zijn we met 9 miljard mensen op de aarde. Al deze mensen moeten gevoed worden met steeds minder landbouwgrond. De bestaande landbouwgrond moet dus effectiever benut worden. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik van robotjes. Zo kunnen er robotjes worden ontworpen die eieren van een veld kunnen rapen in plaats van dat dit met de hand gebeurt. Hierdoor zouden kippen weer los rond kunnen lopen in plaats van in een legbatterij opgesloten te zitten. Dit bevordert het welzijn van de dieren en heeft ook een positief economisch aspect. Dit staat allemaal te gebeuren, maar het moet nog ontwikkeld worden.

Op het voortgezet onderwijs kan middels het vak Natuur, Leven en Technologie (NLT) al enige voorkennis van verschillende studierichtingen vergaard worden, waardoor de overstap naar de vervolgopleiding kleiner is. Het belangrijkste doel van dit vak is het enthousiast maken van de leerlingen voordat ze hun studiekeuze maken.

Als voorbereiding op agrotechnologie zijn er lessen ontwikkeld om kennis te maken met elektrotechniek. Hierbij werken leerlingen vooral met hun handen, zodat ze zelf echt het idee hebben dat ze iets hebben gemaakt. Bij deze lessen kunnen de leerlingen verschillende schakelingen in elkaar zetten, waarbij LED lampjes bestuurd kunnen worden. Ook is het mogelijk om een prototype van een eierraapmachine (grijpmachine) te programmeren.

Deze verschillende manieren om leerlingen enthousiast te maken voor agrotechnologie en daarbij behorend elektrotechnologie is uitgelegd tijdens de workshop, waarna de deelnemers het zelf konden proberen.