Ondernemerschap Havo, Bedrijvig HPC

In deze lezing laten wij u zien dat samenwerking tussen school en het regionale bedrijfsleven nieuwe mogelijkheden biedt.

Werkgroepleider(s)

  • Ulli Bakker-Graaf, docent Duits, Hendrik Pierson College
  • Cor Aarns, docent M&O en Economie, Hendrik Pierson College

Verslag door student minor educatie

Hoe zorg je dat de unieke kracht van de E&M-havoleerling meer in het licht komt te staan? Dat was de vraag waar Ulli Bakker-Graaf en Cor Aarns zich van het HPC in Zetten over bogen. De leerlingen hadden niet het beste imago doordat zij de meeste uitvallers en zittenblijvers kenden. Het antwoord kwam in de vorm van Bedrijfsdagen. Allerlei bedrijven in de omgeving uit verschillende branches werden persoonlijk bezocht om het idee voor te leggen.

Leerlingen mogen in tweetallen voor twee dagen meelopen met een bedrijf wat hen leuk lijkt. Zij moeten een echte sollicitatiebrief schrijven en voeren verschillende opdrachten uit op het bedrijf. De bedrijven mogen deze opdrachten zelf geven en kunnen bijvoorbeeld een kennismaking zijn aan de hand van interviews of een casusopdracht. Tot slot worden later alle ervaringen aan elkaar, docenten, ouders en de bedrijven gepresenteerd.

Het idee blijkt een groot succes op de school en ook het publiek in de workshop toont enthousiasme over het concept. Zeker wanneer duidelijk wordt dat er bedrijven meedoen die variëren van hotel tot drukkerij, strandclub tot bouwbedrijf. De leerlingen hebben de docenten ook verrast, zo verschenen de ‘boefjes’ van de school heel professioneel gekleed op de Rabobank en kregen complimenten van de werknemers.

Mariska Delhez is werkzaam bij I&G Events en komt haar ervaring delen vanuit haar bedrijf. Zij doen mee om de betrokkenheid met de jongere generatie te houden. Zij vindt het een belangrijke bouwsteen om beter zicht te krijgen op een beroepskeuze en dus studiekeuze in de toekomst. De leerlingen daarentegen zette ook haar weer aan tot nadenken. Doordat zij bijvoorbeeld een vraag stellen over iets wat zij zelf heel vanzelfsprekend vond. Tot slot werkt het als promotie voor het bedrijf.

Voor de leerlingen is het een mooie ervaring om de lesstof levendig te maken en werkt het naast loopbaanoriënterend ook ter bevordering van sociale vaardigheden. Als tip voor andere scholen die dit ook willen gaan doen geven zij mee: probeer niet te veel tegelijk te willen!