Virtual Reality in het klaslokaal

Tijdens deze beginnersworkshop leert u de mogelijkheden en meerwaarde van Virtual Reality in het klaslokaal. Wat is er mogelijk en hoe werkt het?

Ronde 3

Werkgroepleider(s)

Guido Wiemer, Het Streek

Vorm

Workshop

Niveau en vak

Havo, Vwo, Onderbouw, Bovenbouw, Gamma, Aardrijkskunde

Wat mag u verwachten?

Naast een introductie op de mogelijkheden van Virtual Reality, kijken we in deze workshop welke apps gebruikt kunnen worden en wat de randvoorwaarden zijn. Het tweede deel van de workshop gaan we zelf een les in elkaar zetten. De nadruk zal liggen op aardrijkskunde en geschiedenis, maar ook voor docenten van andere vakken kan deze workshop relevant zijn.

Ervaringen van studenten minor Educatie

Door: Jordi Houweling en Sophie Wintermans

In deze workshop hebben we kennis gemaakt met de mogelijkheden van Virtual Reality (VR). Met VR kun je een 3D omgeving creëren of laten zien, waarin de ervaring echter lijkt dan op een 2D foto of film. Hiermee kun je makkelijk op verschillende plaatsen komen, maar ook verschillende tijden. Een ander voordeel is dat er minder afleiding is voor de leerling, omdat het beeld meedraait als je hoofd draait, waardoor je alleen het VR- beeld ziet. Als laatste vinden leerlingen het leuk om met VR te werken, omdat het weer wat anders is en best wel nieuw is.

Voor het gebruik van VR in de les heb je brillen (hardware) en apps (software) nodig. Voor de hardware kun je verschillende producten gebruiken, die verschillen in prijsklasse. Ten eerste is de Oculus Rift (gaming) een bekende VR-bril, maar deze is vrij prijzig (+- 450 euro) om er +- 30 van aan te schaffen. Ten tweede zijn er plastic VR-brillen om je smartphone in te doen. Deze zijn voor rond de 20-100 euro aan te schaffen. Als laatste zijn er kartonnen versies te koop voor een paar euro bij de action. Deze werken hetzelfde als de plastic versies, maar zijn gemaakt van goedkoper materiaal.

Naast de VR-bril heb je ook software nodig. Als je de kartonnen versie gebruikt, kun je smartphones gebruiken om ze in de brillen te doen. Om de VR-ervaring te krijgen, heb je wel verschillende apps nodig om het werkend te krijgen. We kregen drie voorbeelden van apps die we konden gebruiken, maar er zijn er veel meer die hetzelfde bereiken. Voor het gebruik van je smartphone bij een VR-bril moet de smartphone gekalibreerd worden. Dit gebeurt door de QR-code te scannen die op de VR-bril staat. Daarna kun je de volgende apps gebruiken voor de VR-ervaring.

Ten eerste kun je Google Expeditions gebruiken om zelf als gids op te treden in een expeditie. Voordeel is dat je controle hebt over wat je laat zien en dat er veel onderwerpen klaar zijn om te gebruiken. Nadelen zijn dat je geen eigen materiaal kan maken en dat afhankelijk van wifi-instellingen je niet de hele klas in een expeditie kan hebben. Dit omdat je via de router verbinding met elkaar hebt en elkaar kunt zien. Ten tweede kun je YouTube gebruiken om 360˚ video’s te laten afspelen. Voordeel is dat je overal gebruik kunt maken van YouTube en dat er veel beschikbaar is. Nadelen zijn dat je geen controle hebt over wat er na het filmpje komt. Verder heb je geen aanwijzingen die je kunt geven in het filmpje en is het voornamelijk in het Engels beschikbaar. Dit laatste kan zowel een voordeel als een nadeel zijn. Als laatste kun je gebruik maken van Street View. Hiermee kun je bijna overal in de wereld op een straat rondlopen. Met een VR-bril lijkt het alsof je er zelf staat. Voordeel is dat het makkelijk te gebruiken is. Nadeel is dat je het instellen van locaties buiten de VR-bril moet doen.  

Bekijk de presentatie