Nieuws

“Gun jezelf de tijd om te ontwikkelen”

Gepubliceerd op
11 december 2019

Scheikunde en NLT docent Niek Bijkerk (33) heeft twee banen. Sinds 2016 werkt hij parttime bij Food Valley Netwerk VO-HO, een initiatief van Wageningen University dat docenten inspireert om innovatieve kennis toe te passen in de klas. “De perfecte plek om mij als docent te blijven ontwikkelen”, vertelt Niek.

Geboren docent

Hij is nog maar 33 lentes jong, toch zit Niek al bijna 10 jaar in het onderwijs. “Ik heb altijd gedacht dat ik docent zou worden.” Niek heeft scheikunde gestudeerd in Utrecht. Tijdens de masterfase begint hij met zijn lerarenopleiding ‘Science Teacher Education’ en rondt deze af in 2010. Na zijn opleiding gaat hij aan de slag bij het Marnix College in Ede. Hij merkt al gauw dat kennis in zijn veld zeer snel veroudert. “Als je eenmaal ‘klaar' bent met je studie, en niet meer verbonden bent aan de universiteit, dan stopt je actuele kennis. Voor mij is één keer per jaar naar een conferentie gaan te weinig.”

Hybride baan

Drie jaar geleden maakt Niek kennis met Food Valley Netwerk VO-HO. Ik begon als deelnemer van het Docent Ontwikkelteam (DOT) Scheikunde”. Maar daar houdt Niek het niet bij: “Ik heb mij verbonden aan de organisatie en ben als specialist scheikunde en NLT betrokken bij uiteenlopende projecten. Zo (her)schrijf ik lesmateriaal, onderhoud ik contact met leerstoelgroepen in Wageningen en spreek ik veel met experts uit het werkveld.”


Proefkonijnen

“Los van het feit dat ik graag in bredere zin bijdraag aan het onderwijs, hebben mijn school en ik er veel profijt van”, stelt Niek. “Omdat ik veel mensen uit het vak spreek, hoor ik interessante verhalen. Deze kennis en ervaringen neem ik mee naar de klas. Enerzijds anekdotisch, maar het levert ook kwalitatief, nieuw lesmateriaal op.” Korte lijntjes tussen de universiteit en het voortgezet onderwijs zijn cruciaal volgens Niek. “Nieuw materiaal en wetenschappelijke inzichten breng ik meteen in de praktijk. Zo kan ik mijn leerlingen beter voorbereiden op het hoger onderwijs en hun loopbaankeuze. Bovendien is dit voor mij een manier om mijn werk afwisselend en leuk te houden. Het houdt me scherp, ik wil geen ‘lesboer’ worden.”

Niek herkent een landelijk probleem als het gaat om ontwikkeling en innovatie binnen het voortgezet onderwijs. “Als je op structurele basis kijkt, zie je dat fulltime docenten te weinig tijd krijgen om materiaal te ontwikkelen.” Als je het onderwijs wilt verbeteren moeten docenten hier meer tijd voor krijgen volgens Niek. “Als we nieuw lesmateriaal schrijven, gaat het niet alleen om recente inhoud, maar ook de didactiek moet actueel zijn.” Niek refereert aan een onlangs gestart DOT ‘Grondstoffen uit afvalwater’, waarbij de didactiek rondom cyclisch denken centraal staat. “We zijn als docenten gewend om vragen te stellen die alleen over de theorie gaan. Andere type werkvormen, waarbij je moet samenwerken, analyseren en bediscussiëren, komen soms nog te weinig aan bod.”

Niek roept zijn vakgenoten op om naar manieren te zoeken om zichzelf beter te maken. “Het lukt niet ‘half’, om te slagen moet je er echt tijd voor vrijmaken.” Aldus de gedreven docent.